Krijg je wel of geen BKR registratie bij een zakelijk abonnement? We leggen je hier uit hoe dit precies zit.
Sinds mei 2017 is er wetgeving van kracht die voorschrijft dat telefoonabonnementen met toestel, waarbij het toestel wordt gefinancierd voor 250 euro of meer, moeten worden geregistreerd bij het BKR. Deze wetgeving is echter alleen van toepassing op abonnementen, waarbij er een smartphone wordt aangeschaft, en bovendien alleen als er voor meer dan 250 euro op afbetaling wordt gedaan voor de smartphone (gespreide betaling over een looptijd van 1 of 2 jaar). Sim Only abonnementen zijn dus uitgesloten van deze regeling.
Zakelijke abonnementen zijn verder ook uitgesloten van de BKR registratie. Ben je ZZP’er / ondernemer en wil je een BKR registratie voorkomen? Neem dan geen particulier telefoonabonnement met smartphone (op je persoonlijke naam), maar sluit het smartphone abonnement af op naam van je bedrijf. Dit voorkomt een BKR notering voor je telefoonabonnement, en voorkomt ook dat je minder kunt lenen voor een nieuwe hypotheek, of dat je een nieuwe hypotheek helemaal niet kunt afsluiten.
Samengevat: een zakelijk abonnement met telefoon komt dus zonder een registratie bij het BKR, en niet met! Er vindt ook geen BKR toetsing plaats bij het afsluiten van een zakelijk telefooncontract.
Vergelijk nu zelf de telefooncontracten van de providers die op de zakelijke markt actief zijn: