Wetgeving telefoon abonnement afsluiten
De wet verplicht dat alleen personen vanaf 18 jaar een mobiel abonnement kunnen afsluiten. Dit is ter bescherming van minderjarigen: zo komen ze nooit in financiële problemen. Ook iemand van 16 en 17 kan zelf geen telefoonabonnement afsluiten, zelfs niet met toestemming van de ouders. Beweert een provider dat dit wel mogelijk is? Let hier goed mee op: volgens de wet is dit namelijk niet toegestaan!
Ouder of andere volwassene kan een abonnement afsluiten
De ouders of verzorgers van de minderjarige kunnen voor het kind een telefoonabonnement afsluiten. Hierbij staat het abonnement op naam van de ouder of verzorger. Overigens kan dit ook een andere volwassene zijn.
Het is niet toegestaan om een telefoonabonnement op naam van een minderjarige te zetten. Bij het afsluiten van een abonnement wordt altijd om een identiteitsbewijs gevraagd. Hierdoor is het ook niet mogelijk om de wetgeving te omzeilen.
Goedkoopste telefoonabonnement voor minderjarigen
Ben je op zoek naar het goedkoopste telefoon abonnement voor een minderjarige? Alle providers hebben zo hun eigen voorwaarden en specifieke soorten abonnementen.
Abonnement zonder toestel voor een minderjarige:
Ben je op zoek naar een provider met de laagste maandlasten voor een abonnement zonder een nieuw toestel, en wil je dat een kind vooral bereikbaar is? Dan zou je eens kunnen kijken wat de providers Simpel, Youfone en Ben te bieden hebben. Dit zijn de goedkoopste providers voor abonnementen zonder telefoon. Al voor zo'n 2,50 tot 7 euro per maand kun je slagen! Daarnaast bieden sommige providers ook de mogelijkheid om een kostenplafond in te stellen. Dat kan echt heel handig zijn, want hiermee kun je voorkomen dat er te veel gebeld wordt, en dat er te veel data wordt verbruikt. Dit voorkomt onverwachte hoge kosten.
Bekijk de providers met de laagste maandlasten voor een abonnement zonder toestel:
Abonnementen met toestel voor een minderjarige:
Wil je juist een telefoonabonnement met een nieuwe smartphone, kijk dan eens bij Tele2, Hollandsnieuwe of Ben. Dit zijn over het algemeen de goedkoopste providers voor abonnementen met toestel. Een andere optie is een abonnement via een tussenpartij afsluiten, bijvoorbeeld bij Mobiel.nl. Het voordeel hiervan is dat je vaak veel keuze hebt qua soorten toestellen, dus qua merken en modellen.
Bekijk de providers met de laagste maandlasten voor een abonnement met toestel:
Wie betaalt de onverwacht hoge kosten?
Het kan voorkomen dat het kind hoge kosten maakt, bijvoorbeeld doordat het buiten de bundel of de internetbundel zit. Providers rekenen dan af per minuut of per MB. Dit kan aardig in de kosten lopen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een rekening van €100 of meer volgt. Wie moet deze kosten betalen?
In beginsel is degene die het abonnement heeft afgesloten, verantwoordelijk voor gemaakte kosten. Dit betekent niet alleen de maandkosten maar alle bijkomende kosten. Het staat ouders echter vrij om hier afspraken met hun kind over te maken. Bijvoorbeeld dat het kind een gedeelte van de kosten zelf betaalt, vanuit zakgeld of een bijbaantje. Sommige providers bieden de mogelijkheid tot het instellen van een kostenplafond, voor bellen en internet. Dit kan bijvoorbeeld bij Youfone en Simpel.
Speciaal kinderabonnement
Sommige providers bieden een speciaal kinderabonnement aan. Hierbij worden belbundel en internetbundel goed in de gaten gehouden. Het kind ontvangt een melding wanneer het de bundels bijna overschrijdt. Bij overschrijding van de bundels worden deze geblokkeerd. Hierdoor komen ouders niet voor onverwacht hoge kosten te staan. Nadeel is dat de minderjarige dan niet bereikbaar is.
Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een abonnement samen te stellen. Kinderen of jeugdigen maken vooral gebruik van het mobiele internet en zullen minder vaak bellen. Hierdoor is het belangrijk om voor ruime internetdata te kiezen. Voor internetfreaks is er zelfs de onbeperkte databundel: nooit meer kopzorgen over de telefoonrekening.
Benieuwd wat er allemaal mogelijk is? Maak samen met het kind een vergelijking en bepaal het aantal belminuten en de internetdata. Mocht het nodig zijn om het abonnement op een later moment te upgraden, dan kan dit via de provider zelf.