Controleer de einddatum – vanaf wanneer kun je verlengen in een nieuw contract bij je huidige provider, of bij een andere provider?
Als je de einddatum van je huidige contract niet uit je hoofd weet is het niet verkeerd om dit even na te kijken, zodat je zeker weet dat je al kunt verlengen in een nieuw abonnement bij je huidige provider, of kunt overstappen in een nieuw abonnement bij een andere provider. Verlengen kan meestal al vanaf 3 à 4 maanden voor de einddatum, en soms zelfs nog eerder (afhankelijk van je provider). Voor overstappen naar een andere provider gelden soortgelijke termijnen. Overstappen is vaak al mogelijk vanaf 4 maanden voor de einddatum van je huidige telefoonabonnement. Je nieuwe provider regelt dan automatisch dat je op de einddatum van je oude contract overgaat naar die nieuwe provider, in het nieuwe mobiele abonnement. Geef bij het online afsluiten van je nieuwe mobiele telefoonabonnement dan wel aan dat je je huidige 06-nummer wilt behouden.
Hoef je je oude 06-nummer niet zo nodig te behouden? Dan kun je altijd een nieuw mobiel abonnement afsluiten (bij je huidige provider, of bij een andere provider), ongeacht de einddatum van je huidige mobiele abonnement.
> Vergelijk nu alle abonnementen met toestel
> Vergelijk nu alle abonnementen zonder toestel
Loopt je telefoonabonnement af? Nieuw contract met toestel of juist zonder?
Als je mobiele abonnement af gaat lopen dan heb je altijd twee keuzes, namelijk een abonnement met toestel, of zonder toestel. Een mobiel abonnement zonder toestel (= Sim Only) is altijd het goedkoopste, omdat je hierbij geen kosten hebt voor een nieuwe smartphone. Een van de eerste vragen die je je zou moeten stellen is dus of je een nieuwe smartphone wilt hebben bij je nieuwe mobiele abonnement. Dat kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Hieronder noemen we er een aantal.
- Of je smartphone nog goed werkt;
- Of je per se een nieuwe smartphone wilt hebben, of dat het doorgebruiken van je huidige smartphone nog voldoet;
- De inhoud van je portemonnee (voor het bekostigen van een nieuw toestel);
- De mogelijkheid om de maandelijkse lasten voor het abonnement (en evt. het toestel) te voldoen;
- Andere motivaties
Wij hebben online prijs vergelijkers voor zowel Sim Only’s als voor toestelabonnementen. Daarin zijn alle Nederlandse telecomproviders opgenomen die deze abonnementen aanbieden. Je kunt de abonnementen vergelijken op vele aspecten, zoals het maandbedrag, de hoeveelheid data en belminuten, en de eenmalige kosten voor je smartphone en het soort smartphone (als je voor een abonnement met toestel kiest), maar je kunt ook telefoonabonnementen vergelijken voor specifieke providers, en met een bepaalde internetsnelheid.
> Vergelijk nu alle mobiele abonnementen
Verlengen of overstappen?
Heb je op dit moment een abonnement zonder toestel? Dan kan verlengen bij dezelfde provider altijd. Alle 11 telecomproviders bieden namelijk Sim Only contracten aan. Wil je een abonnement met daarbij een smartphone, dan heb je keuze uit 6 providers: KPN, T-Mobile, Ben, Vodafone, Tele2, en Hollandsnieuwe.
De vraag bij het sluiten van een nieuw mobiel contract is vaak of je verlengt bij je huidige provider, of dat toch overstapt naar een andere provider. Voor beiden kunnen allerlei motivaties bestaan. Wij beweren hier niet wat de betere optie is, dat mag je zelf beslissen. Dit hangt namelijk af van vele (persoonlijke) factoren.
Voor het verlengen bij je huidige provider zou je de volgende redenen kunnen hebben:
- Je huidige provider bevalt prima;
- Je verwacht dat je huidige provider de beste service, kwaliteit, etc. blijft bieden;
- Een klein maandelijks voordeel bij een andere provider is voor jou niet de moeite om over te stappen
> Verlengen bij je huidige provider: vergelijk alle abonnementen met toestel
> Verlengen bij je huidige provider: vergelijk alle abonnementen zonder toestel
Voor het overstappen naar een andere provider zou je de volgende redenen kunnen hebben:
- Je huidige provider bevalt je niet of minder goed (bijv. als gevolg van een minder goede netwerkdekking, storingen, en/of ontevredenheid over de klantenservice)
- Je vindt de kosten van je huidige provider en/of abonnement te hoog
- Je kunt bij een andere provider een betere deal krijgen (bijv. meer data en/of belminuten voor minder geld)
- Je wilt overstappen naar een abonnement met toestel, en je huidige provider (een Sim Only provider) biedt geen toestelabonnementen aan; je hebt geen andere keuze
- Een specifieke smartphone die bij een telefoonabonnement wordt aangeboden; niet alle providers hebben namelijk hetzelfde aanbod qua toestellen en merken
> Overstappen naar een andere provider: vergelijk alle abonnementen met toestel
> Overstappen naar een andere provider: vergelijk alle abonnementen zonder toestel