1. Neem een abonnement zonder toestel in plaats van met toestel
Een abonnement zonder toestel is altijd goedkoper dan hetzelfde abonnement met toestel. De verklaring hiervoor is logisch, want bij een abonnement met toestel moet je immers ook je smartphone afbetalen, in 12 of 24 maanden (gedurende de looptijd van je abonnement). Is je smartphone nog goed, of hoef je gewoon nog geen nieuwe, dan is een Sim Only (= abonnement zonder toestel) de goedkoopste keuze. Niet ieder jaar, of niet iedere 2 jaar een nieuwe toestel nemen bij je abonnement, is een gemakkelijke manier om veel geld te besparen, omdat een smartphone vaak zo honderden euro’s kost.
> Vergelijk alle abonnementen met toestel
> Vergelijk alle abonnementen zonder toestel
2. Kies voor een Sim Only provider, en niet voor een grote provider
De abonnementen die Sim Only providers zoals Simyo, Youfone, Simpel, Lebara en Budget Mobiel aanbieden zijn doorgaans goedkoper dan de abonnementen die de grote providers (KPN, Tele2, Vodafone, T-Mobile, Ben, en Hollandsnieuwe) aanbieden. De belangrijkste reden hiervoor is wel dat de abonnementen van Sim Only providers vaak ook kleiner zijn opgezet. Je krijgt gemiddeld genomen dus minder belminuten en data bij je abonnement bij een Sim Only provider dan bij een grote provider, maar wil je kosten uitsparen dan kan het juist een hele goede zet zijn om in zee te gaan met een Sim Only provider. Uiteraard bieden dergelijke providers wel alleen abonnementen zonder toestel aan, en geen toestelabonnementen.
3. Sluit een abonnement af met de juiste looptijd
De juiste looptijd kiezen voor een nieuw mobiel telefoonabonnement is ook erg belangrijk. In de markt zijn er drie keuzes: 1 maand, 1 jaar en 2 jaar. De looptijd van 1 maand geldt alleen voor Sim Only abonnementen. Hoe langer je de looptijd vastzet des te goedkoper je uit bent. Vaak is een 2-jarig abonnement 1 euro goedkoper per maand dan hetzelfde abonnement met een looptijd van 1 jaar. Het voordeel ten opzichte van een maandabonnement is nog groter, want voor flexibiliteit moet je immers betalen. Heb je er geen bezwaar bij om langer met een provider in zee te gaan, en langer gebonden te zijn, dan kun je dus beter kiezen voor een langere looptijd, om zo iedere maand geld te besparen. Wil je juist zo flexibel mogelijk zijn, en de mogelijkheid hebben om snel over te stappen naar een andere provider (met mogelijk een betere deal), kies dan voor een flexibel maandelijks opzegbaar sim only abonnement. Dan kun je overstappen wanneer je wilt, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
4. Kies voor een zakelijk mobiel abonnement als je ondernemer bent
Ben je een ondernemer, dan kun je besparen door je telefoonabonnement met of zonder nieuwe smartphone op je zaak te zetten. Je kunt de kosten van je mobiele abonnement dan aftrekken voor de inkomstenbelasting, en ook de BTW terugvragen. Er zijn verschillende providers die zich richten op de zakelijke markt, waaronder KPN, Vodafone, T-Mobile, Hollandsnieuwe en Youfone.
> Vergelijk zakelijke mobiele abonnementen met toestel
> Vergelijk zakelijke mobiele abonnementen zonder toestel
5. Je mobiele telefooncontract stilzwijgend laten doorlopen na de einddatum van je contract: vrijwel altijd onverstandig!
Een van de slechtste dingen die je kunt doen is je huidige mobiele abonnement laten doorlopen na de einddatum van je contract. Je bent dan vrijwel altijd duurder uit. Het beste is om een nieuw abonnement af te sluiten bij je huidige provider, of bij een andere provider. Providers verbeteren namelijk hun bundels van tijd tot tijd, dus na verloop van tijd kun je gewoonweg meer belminuten en meer MB’s voor internet krijgen, voor hetzelfde bedrag per maand, of zelfs voor minder. Onderneem dus altijd actie als je abonnement af is gelopen of als deze dreigt af te lopen, en laat je abonnement nooit doorlopen na de einddatum.
6. Vergelijk mobiele telefoonabonnementen via een vergelijker site, en niet enkel op de website van providers
Via een vergelijkingswebsite als deze kun je eenvoudig mobiele abonnementen vergelijken van alle providers. Je kunt dan eenvoudig zien welke provider het goedkoopste is voor het door jou gewenste soort telefoonabonnement. Kijk je alleen op de website van een provider voor een bepaald soort abonnement, dan heb je nog geen vergelijking met de abonnementen van andere providers. Om die reden zijn vergelijkers voor mobiele telefoonabonnementen erg effectief. Bovendien bespaart het je tijd, en zo kun je nog gemakkelijker het voor jou beste en/of meest goedkope mobiele abonnement vinden.
> Vergelijk alle abonnementen met toestel
> Vergelijk alle abonnementen zonder toestel
7. Telefoonabonnement met iPhone: neem een refurbished iPhone en niet een nieuwe iPhone
Een refurbished iPhone (dus een gereviseerde iPhone, die opnieuw op de markt is gebracht) is doorgaans goedkoper dan een nieuwe iPhone. Neem je een refurbished iPhone bij je mobiele abonnement, dan bespaar je dus ook geld ten opzichte van een mobiel abonnement met een nieuwe iPhone. Refurbished iPhones zijn echter wel lastig te krijgen bij mobiele abonnementen. Het aanbod van mobiele abonnementen met refurbished iPhones is simpelweg niet heel groot.
8. Telefoonabonnement met smartphone: neem een smartphone van een eerdere generatie, en niet van de nieuwste generatie
Smartphones van nieuwere generaties zijn meestal duurder dan smartphones van oudere generaties. Als je geld wilt besparen, dan kun je beter een wat ouder smartphone model kiezen van een bepaald merk. Deze zijn namelijk vaak een stuk goedkoper. Zodra een smartphonefabrikant met nieuwe modellen komt zakken de oudere modellen in prijs. Hier kun je van profiteren, juist ook als je een toestel met abonnement wilt hebben. Hoe goedkoper de smartphone, des te lager je maandbedrag is, als je je toestel financiert bij je abonnement (en je deze niet in een keer afbetaalt).
9. Overstappen naar een nieuwe provider of verlengen bij dezelfde provider?
Loopt je telefoonabonnement af, dan is het altijd de grote vraag of je verlengt in een nieuw abonnement bij je huidige provider, of in een nieuw abonnement bij een andere provider. Wat het beste is, daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Vind je de service bij je huidige provider perfect, en vind je een nieuw abonnement waarmee je content bent, dan zou dit een goede reden kunnen zijn om gewoon te blijven bij je huidige provider. Overstappen naar een andere provider kan – afhankelijk van het aangeboden abonnement - echter wel veel geld opleveren. Om die reden zijn wij van mening dat het altijd goed is om te onderzoeken of een andere provider niet een (veel) betere deal heeft dan je huidige provider. Verder is het nog zo dat providers van tijd tot tijd actieperiodes hebben, waardoor je een nieuw abonnement kunt scoren tegen veel lagere lasten. Ook om die reden is het goed om te bekijken of een abonnement bij een andere provider jou (extra) voordeel kan opleveren.
> Vergelijk alle abonnementen met toestel
> Vergelijk alle abonnementen zonder toestel
10. Je oude smartphone verkopen: je hebt diverse opties
Stap je over naar een nieuw telefoonabonnement met toestel (bij je huidige provider, of bij een nieuwe provider), dan blijf je zitten met je oude smartphone. Vaak levert deze nog wel wat geld op, dus doe je er goed aan om deze van de hand te doen. Er zijn kortweg 3 goede mogelijkheden:
- Inruilen bij je nieuwe abonnement
- Verkopen aan een familielid/kennis/vriend
- Verkopen op Marktplaats.nl
Welke optie het meeste oplevert is vooraf moeilijk te voorspellen, maar het is het onderzoeken waard als je je oude telefoon niet wilt houden (bijvoorbeeld als reserve). Sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om je oude telefoon in te ruilen bij het sluiten van een nieuw mobiel abonnement, en wel op basis van het soort merk, het soort model en de conditie (dus de staat). Op basis daarvan geven ze je dan een prijs.
11. Kies een smartphone van een goedkoper telefoonmerk bij je mobiele telefoonabonnement
Tegenwoordig is er genoeg keuze qua smartphonemerken. Je hoeft dus zeker niet te kiezen voor een relatief dure iPhone, Samsung, Huawei of Sony smartphone bij je abonnement. Je kunt bijvoorbeeld ook een Doro, OnePlus of Xiaomi bij je abonnement nemen. In dat geval ben je per maand aanmerkelijk voordeliger uit, omdat smartphones van deze merken gewoonweg goedkoper zijn. Smartphones van minder bekende merken hoeven overigens niet minder goed te zijn, wat onterecht nog weleens gedacht wordt.
> Vergelijk alle abonnementen met toestel (ook van goedkopere telefoonmerken)
12. Laat je niet verleiden door een ‘gratis telefoon’ bij een mobiel abonnement
Soms wordt er geadverteerd met een ‘gratis telefoon’ bij een mobiel telefoonabonnement. Dit is erg misleidend, want dit is nooit het geval. Een smartphone bij een mobiel abonnement betaal je namelijk altijd, hetzij via de toestelbundel (gedurende de looptijd van je abonnement), hetzij door deze volledig te betalen direct bij het sluiten van je contract. Als je je smartphone volledig financiert, dan betaal je hiervoor niets direct bij het sluiten van je contract, maar betaal je het volledige bedrag voor je nieuwe smartphone in 12 of 24 delen, afhankelijk van of je een abonnement voor 12 of 24 maanden afsluit. Een toestel financieren bij een telefoonabonnement is verder ook niet goedkoper, want je betaalt gewoon het volledige bedrag voor de smartphone, alleen betaal je dit in 12 of 24 termijnen via de toestelbundel.
13. Abonnement met toestel: de kosten voor je toestel direct nemen of je toestel financieren via de toestelbundel?
Ga je voor een abonnement met toestel, en niet voor een Sim Only, dan bieden providers je de mogelijkheid om je toestel geheel, gedeeltelijk of helemaal niet te financieren via een toestelbundel bij je abonnement. Wat de beste oplossing is, dat hangt maar helemaal van je situatie af. Heb je een goed gevulde portemonnee, dan kun je je toestel naar onze mening het beste in één keer afbetalen. Dan heb je geen extra maandelijkse kosten bij je abonnement voor het afbetalen van je toestel. Heb je geen of weinig geld om je toestel direct af te betalen bij het aangaan van je abonnement, dan is het volledig financieren van je toestel bij je abonnement waarschijnlijk de beste optie. In dat geval betaal je je nieuwe toestel in 1 of 2 jaar af, gedurende de looptijd van je abonnement. Het nadeel is daarbij wel dat de maandelijkse kosten gedurende de looptijd van je mobiele telefoonabonnement natuurlijk hoger zijn. Een bepaald deel van de kosten voor je smartphone direct betalen, en de rest financieren via de toestelbundel, kan verder ook een goede optie zijn als je een deel van je smartphone al kunt betalen bij het afsluiten van je abonnement, en/of als je niet te hoge maandelijkse lasten wilt hebben.
14. De juiste hoeveelheid belminuten voor je nieuwe telefoonabonnement
Als je op het punt staat om een nieuw mobiel abonnement af te sluiten is de hoeveelheid belminuten ook belangrijk. Door de juiste hoeveelheid te kiezen kun je geld besparen. Belangrijk is dat je inzicht hebt in je belgedrag in het verleden, waarmee je gemakkelijker kunt vaststellen hoeveel belminuten je nu nodig hebt. Kijk hiervoor naar je verbruik binnen je huidige abonnement, via je account op de website van je huidige provider. Bellen buiten je (bel)bundel is altijd duurder dan bellen binnen je bundel. Om die reden is het verstandig om een abonnement met iets meer belminuten te kiezen. Per saldo (over het hele jaar bekeken) levert dit je al snel veel voordeel op (tenzij je natuurlijk echt niet of nauwelijks belt). Veel providers bieden mobiele abonnementen aan met 50, 100, 120, 150, 300 en/of onbeperkte belminuten. Een abonnement met onbeperkt bellen is tegenwoordig vaak nauwelijks duurder dan een abonnement met een beperkte hoeveelheid belminuten. Vaak is het verschil hiertussen maar 1 of enkele euro’s per maand. Om die reden is het naar onze mening al snel aantrekkelijk om te kiezen voor een mobiel telefoonabonnement met onbeperkt bellen, zeker als je in de toekomst mogelijk pieken verwacht in je belgedrag.
> Vergelijk alle abonnementen met toestel met onbeperkt bellen
> Vergelijk alle abonnementen zonder toestel met onbeperkt bellen
15. De juiste hoeveelheid data voor mobiel internet vaststellen voor je nieuwe abonnement
Net als het vaststellen van de juiste hoeveelheid belminuten kan ook het vaststellen van de juiste hoeveelheid data voor mobiel internet wat voeten in de aarde hebben. Ook hier geldt dat het goed is om je dataverbruik in het verleden na te gaan, in het bijzonder je verbruik in de laatste 6 tot 12 maanden. Met deze gegevens in de hand is het gemakkelijker om de juiste hoeveelheid data voor je nieuwe abonnement vast te stellen. Hierdoor voorkom je dat je te veel betaalt voor een te grote databundel, maar voorkom je ook dat je te veel betaalt als gevolg van een te kleine databundel, doordat je over je databundel heen gaat. Verwacht je grote pieken in je dataverbruik, dan is het vaak goed om een wat grotere databundel te nemen om zo kosten te besparen.
16. Bel en internet nooit buiten je bundel(s)
Bellen en internetten buiten je bundel(s) is een van de grootste extra kostenposten die je kunt hebben met een mobiel telefoonabonnement. Providers rekenen namelijk veel hogere tarieven voor bellen en internetten buiten je bundel(s), dan binnen je bundel(s). Vooral voor mobiel internet ben je de pineut als je buiten je bundel gaat. Bij Ben betaal je bijvoorbeeld 10 euro voor 100MB aan data buiten je bundel. Bij Simyo is dit zelfs 15 euro voor 100MB. Dit terwijl 500 MB aan data bij Ben binnen de bundel (bij de kleinste abonnementsvorm) slechts 3,50 euro kost (oftewel 70 cent per 100 MB), en bij Simyo ben je voor 100MB binnen de bundel van een van de abonnementsvormen omgerekend 0,09 tot 0,40 euro kwijt, afhankelijk van het gekozen abonnement. Zoals je ziet kun je dus wel 10 tot 150 keer meer kwijt zijn voor data buiten de bundel, dan voor data binnen de bundel… Daardoor kan één conclusie gemakkelijk worden getrokken, en wel dat het doorgaans beter is om een mobiel abonnement te nemen met wat meer data, zodat je (bijna) nooit over je databundel heen gaat, en je niet veel extra kosten kwijt bent. De kosten voor de extra data binnen het abonnement wegen doorgaans (ruim voldoende) op tegen de extra kosten voor data buiten de bundel die je anders zou hebben.
17. Kies voor een Unlimited abonnement als je zeer veel data voor mobiel internet gebruikt
Maak je echt veel gebruik van internet op je smartphone, en kijk je bijvoorbeeld zeer veel video’s? Dan is een Unlimited abonnement mogelijk de beste keuze. In dat geval kun je geld besparen, doordat je met een Unlimited telefoonabonnement gedekt bent tegen extra kosten buiten de databundel, waardoor je ook nooit meer extra data hoeft bij te kopen als je over je databundel heengaat. Er zijn tegenwoordig meerdere providers die zgn. Unlimited abonnementen aanbieden, en wel voor steeds lagere prijzen. Naast onbeperkt internet krijg je bij deze abonnementen eigenlijk standaard ook onbeperkt bellen. Hoe lekker is dit? Voor een vast bedrag per maand kun je zorgeloos internetten en bellen met je smartphone, zonder dat je nog hoeft op te letten dat je over je bundels heengaat.
> Vergelijk alle abonnementen met toestel met onbeperkt bellen en internet
> Vergelijk alle abonnementen zonder toestel met onbeperkt bellen en internet
18. Tussenpartijen als Mobiel.nl hebben vaak meer keuze qua smartphones voor bij een mobiel abonnement
Ben je specifiek op zoek naar een telefoonabonnement met smartphone, dan zul je merken dat de keuze qua smartphones bij diverse providers erg beperkt is. Dit geldt zowel voor het aantal merken, als voor de soorten smartphones binnen een telefoonmerk. Om die reden is het handig om te kijken naar het aanbod van tussenpartijen als Mobiel.nl, die een veel groter aanbod hebben aan smartphones bij een mobiel abonnement. Mobiel.nl vind je ook als aanbieder in onze vergelijkers voor abonnementen met smartphone.
> Vergelijk alle mobiele abonnementen met toestel
19. Je abonnement tussentijds pauzeren of aanpassen
Wijzigt je verbruik aan belminuten of data voor mobiel internet. Dan is het goed om te kijken of je je bundel(s) hierop kunt aanpassen, zodat deze beter zijn afgestemd op je verbruik. Hierdoor kun je op de maandelijkse kosten van je telefoonabonnement besparen. Niet alle providers bieden de mogelijkheid om je abonnement tussentijds naar beneden bij te stellen, maar het naar boven bijstellen van je abonnement is vaak wel mogelijk, gedurende de looptijd ervan. Een andere optie die alleen door Vodafone wordt aangeboden is het pauzeren van je abonnement. Je abonnement wordt dan voor een aantal maanden stopgezet. Je hebt dan tijdelijk geen kosten aan je abonnement, maar let wel dat je abonnement daarna hervat wordt, en doorgaat onder de eerdere voorwaarden. Een mobiel telefoonabonnement pauzeren is vooral handig als je op vakantie gaat, of tijdelijk in het buitenland zit voor werk of studie. Tijdens die periode kun je kosten besparen.
20. Bellen en internet in het buitenland: informeer je goed
De kosten voor bellen en internet zijn hoger als je in het buitenland bent. Sta je op het punt om een telefoonabonnement af te sluiten, en bel en/of internet je veel in het buitenland, dan kun je je het beste oriënteren op een specifiek abonnement waarmee je goedkoper kunt bellen en/of internetten in het buitenland. Er zijn verschillende providers (zoals T-Mobile en Lebara) die mobiele abonnementen aanbieden die gericht zijn op goedkoper bellen en internetten in het buitenland en de EU.
21. Een Alles in 1 pakket is vaak goedkoper
Verschillende providers zoals KPN, T-Mobile en Vodafone geven korting als je zowel een mobiel abonnement als een vast abonnement (voor tv, en/of internet, en/of vast bellen) op je adres afsluit. Wil je hiervan profiteren kijk dan op de websites van deze providers om te kijken hoe de combinatiekorting uitpakt voor het abonnement waar jij naar op zoek bent.
22. Maak gebruik van Wifi op je smartphone
Maak je gebruik van Wifi op je smartphone, dan kun je gemakkelijk besparen op je kosten voor data, bijvoorbeeld door te voorkomen dat je over je databundel van je mobiele abonnement heen gaat, en je tegen een hoger tarief data verbruikt.
23. Mobiel abonnement voor een kind: dit zijn je mogelijkheden
De providers Ben en KPN bieden mobiele abonnementen aan die speciaal geschikt zijn voor kinderen. Wil je in zijn algemeenheid meer informatie over mobiele abonnementen voor kinderen, lees dan dit artikel dat wij eerder schreven. Wil je specifieke informatie over mobiele abonnementen voor kinderen, kijk dan op de website van Ben of KPN.
24. Verzeker (of bescherm) je smartphone tegen diefstal en/of schade
Je smartphone verzekeren tegen diefstal en/of schade is geen overbodige luxe, zeker niet als je een dure smartphone koopt, bijvoorbeeld een iPhone of een Samsung van een van de nieuwste generaties. Het nadeel hierbij is uiteraard wel dat je maandelijks extra kosten maakt aan de verzekering zelf. Maak zelf de afweging of een verzekering van je smartphone in jouw geval een goede keuze is. Je smartphone beschermen kan overigens ook via een beschermhoesje. Dit kost je slechts 10 tot 40 euro, en hiermee is je telefoon goed beschermt tegen stoten, vallen en krassen. Dit kan enorme reparatiekosten voorkomen.
25. Let op speciale actieperiodes van providers
Providers hebben zo nu en dan leuke actieperiodes waarbij je korting krijgt op de maandlasten voor (bepaalde) mobiele abonnementen, of op een toestel bij een telefoonabonnement. T-Mobile heeft bijvoorbeeld enkele keren per jaar de Go Go Go Deals lopen. Hiermee kun je aanzienlijk besparen op je telefoonabonnement! De kortingen kunnen oplopen van enkele tot vele euro’s per maand, en wel gedurende de hele looptijd van je abonnement (1 of 2 jaar). En ook voor de Sim Only abonnementen gelden er kortingen gedurende de Go Go Go Deals periode. Vodafone heeft daarentegen zo nu en dan de Runners actie. Voor bepaalde smartphone abonnementen geldt onder deze actie dat de smartphones met een aantrekkelijke korting komen! Andere providers hebben weer andere acties. Ben heeft bijvoorbeeld met enige regelmatig de Prijsbewust weken, en Tele2 richt zich op het binnenhalen van extra klanten via de Dit Wil Ik Weken. Hoe dan ook is het goed om na te gaan of er actieperiodes lopen bij bepaalde providers, op het moment dat je een mobiel abonnement wilt gaan afsluiten.
26. Profiteer van gezinskorting als je meerdere mobiele abonnementen op hetzelfde adres afsluit
Verschillende providers bieden gezingskorting aan, als je meerdere mobiele abonnementen op hetzelfde adres afsluit. Zo geeft KPN bijvoorbeeld 5 euro korting per maand op ieder (extra) mobiel abonnement op hetzelfde adres. Dit is maar liefst 60 euro per jaar! Daarnaast kun je als je bij KPN meerdere abonnementen op hetzelfde adres afsluit data delen met elkaar, wat erg handig is als een van de personen in jullie groep zijn data wel verbruikt, maar de andere persoon niet. Daarnaast kun je bij registratie van meerdere abonnementen op hetzelfde adres gratis naar elkaar bellen. Vodafone heeft ook aan gezinnen gedacht. Bij Vodafone kun je namelijk kiezen voor Vodafone Red Together. Je krijgt dan 100 GB aan data voor mobiel internet voor 2,3, 4 of 5 personen van hetzelfde gezin. Deze data kun je met elkaar delen. Heb je daarnaast ook internet van Ziggo? Dan verhoogt Vodafone de 100 GB aan data zelfs naar 200 GB per maand! Oftewel, dit krijg je bijna nooit op. Bij T-Mobile is het net weer even anders. Je ontvangt korting als je een internetabonnement voor thuis, en een mobiel abonnement op hetzelfde adres afsluit. Kies je niet voor een internetabonnement, maar registreer je wel meerdere mobiele abonnementen op hetzelfde adres, dan ontvang je ook hoge kortingen. Bekijk de website van T-Mobile voor meer informatie hierover.
27. Je abonnement afkopen: meestal geen goede zet
Sommige providers bieden de mogelijkheid om een mobiel abonnement af te kopen. Hiermee kun je tijdens de looptijd stoppen, tegen afbetaling van de resterende maandtermijnen en een eventuele boete. Over het algemeen is dit geen slimme zet, omdat je in dat geval betaalt voor de resterende maanden van je abonnement, maar je geen gebruik meer kunt maken van de belminuten en MB’s die in die maanden ter beschikking worden gesteld. Als je ontevreden bent over je huidige mobiele abonnement en/of provider, kun je het beste (de bundels van) je abonnement aanpassen, of wachten tot je abonnement op of tegen de einddatum zit, zodat je kunt overstappen naar een nieuw (en beter) abonnement bij dezelfde provider, of bij een andere provider.
28. Regel je nieuwe abonnement bij je huidige of nieuwe provider al voor de einddatum van je huidige abonnement
Een slimme zet om direct te profiteren van een beter mobiel abonnement is om nog voor de einddatum van je contract een nieuw mobiel abonnement af te sluiten, bij je huidige provider, of bij een andere provider. Hierdoor kun je direct (zodra je huidige contract afloopt) profiteren van beter databundels en belbundels, waarbij je hetzelfde betaalt voor meer belminuten en data, of zelfs minder betaalt voor meer belminuten en data.
29. Voorkom een BKR-registratie als je een abonnement met toestel afsluit
Wil je een abonnement met toestel afsluiten, dan is het goed om te weten dat als je je toestel voor 250 euro of meer financiert, dat je telefoonabonnement dan bij het BKR wordt geregistreerd. Dit kan gevolgen hebben voor het afsluiten van een hypotheek, of andere leningen. De registratie van je telefoonabonnement zorgt ervoor dat je daarnaast minder kunt lenen. Door je smartphone direct bij het aangaan van je abonnement af te betalen, of door je smartphone in ieder geval voor minder dan 250 euro te financieren, voorkom je de hiervoor genoemde issues. Ook dit kan een (kosten)voordeel opleveren, maar dan vooral buiten je telefoonabonnement om. Daarnaast is het ook zo, dat als je je toestel bij een abonnement voor 250 euro of meer wilt financieren, dat het zo kan zijn dat je je mobiele telefoonabonnement überhaupt niet kunt afsluiten, als blijkt dat je al aan je maximale leencapaciteit zit.
30. Een tweede mobiele abonnement afsluiten?
Wellicht overweeg je om een tweede abonnement af te sluiten, met of zonder toestel, om zo goedkoper uit te zijn dan met één groter mobiel abonnement. Dit is echter eigenlijk nooit het geval. Je kunt dus beter je abonnement upgraden naar een abonnement met meer data en/of belminuten of overstappen naar een groter abonnement, dan een tweede abonnement naast je huidige abonnement nemen om dezelfde verhoging qua data en/of belminuten te bereiken.
31. Gebruik je desktop PC, laptop of tablet voor het internetten, in plaats van je smartphone
Wil je voorkomen dat je te veel data verbruikt met je smartphone, en dat je over je databundel heen gaat, met extra kosten als gevolg? Dan is het gebruiken van een desktop PC, een laptop, of tablet (op momenten dat je deze voorhanden hebt) een gemakkelijke manier om dit te voorkomen. Gebruik je een desktop PC, een laptop, of een tablet, dan gebruik je internet via je thuisabonnement voor internet. Het dataverbruik via je device loopt dan via dat abonnement van je (breedband) internetaanbieder, en niet meer via het abonnement bij je mobiele provider. Overstappen op een desktop PC, een laptop, of een tablet is vooral slim als het einde van je databundel in zicht is, en als je geen Wifi op je smartphone kunt gebruiken. Je hoeft dan mogelijk geen extra databundel bij te kopen.
32. Kijk niet te veel video’s en tv op je smartphone als je een abonnement hebt met weinig data
Video’s en tv kijken via een smartphone zijn de manieren waarop je dataverbruik het meest in de papieren loopt. Vooral als je een mobiel abonnement hebt of neemt met een kleinere databundel is dit een risico om over je databundel heeft te gaan. Wil niet worden geconfronteerd met extra kosten als gevolg van video’s en tv kijken via je smartphone, neem dan een grotere databundel bij een nieuw abonnement, of stel je databundel naar boven bij binnen je huidige abonnement. Een andere (voor de hand liggende) optie om extra kosten tegen te gaan is het beperken van het kijken van video’s en tv via je mobiel, zodat je niet meer over je databundel heen gaat. Hoe dan ook, zoals we hiervoor in dit artikel aangaven is dataverbruik buiten je bundel vaak wel 10 tot 150 keer duurder dan binnen je databundel. Dus het is in ieder geval goed dat je ervan bewust bent dat video’s en tv kijken via je smartphone grote risico’s kunnen vormen voor het maken van extra kosten, als gevolg van dataverbruik buiten je bundel.