Prijzen veranderen snel
De meeste telecomproviders kiezen ervoor om de inflatie door te berekenen aan de consument. Dat betekent dat consumenten die al een telefoonabonnement hebben en daar nog aan vast zitten, meer betalen voor hun abonnement. Volgens de voorwaarden die bij de meeste providers gelden, is het namelijk niet mogelijk om als gevolg van een inflatiecorrectie het abonnement zomaar op te zeggen. Dat mag wel als de provider zomaar de prijzen verhoogt, maar inflatiecorrecties vallen buiten die ontbindende voorwaarden. Nieuwe klanten of mensen die hun oude contract verlengen, krijgen dat abonnement vaak voor de oude, lagere prijs zonder inflatie. Daardoor betalen de klanten die al jarenlang klant zijn bij hun provider de rekening voor de inflatie.
De prijzen van mobiele abonnementen veranderen daardoor ook snel. En dat is toch even slikken voor de consument, die de afgelopen vier jaar vooral gewend was dat de prijzen van mobiele abonnementen gelijk bleven. Mensen die een tweejarig abonnement hebben, krijgen wel ieder jaar te maken met een prijsverhoging. Dat is onder meer gebruikelijk bij KPN en Vodafone. Consumenten krijgen dan rond 1 oktober bericht over de nieuwe prijzen. T-Mobile berekent de inflatie van een mobiel abonnement door op 1 januari.
Inflatie jaagt prijzen telefoonabonnement flink op
Met name de consumenten die een jarenlang contract bij hun telefoonprovider hebben, betalen de rekening voor de opgelopen inflatie. De afgelopen jaren ging het goed met de Nederlandse economie en was er amper inflatie. Daardoor was er bijna nooit discussie tussen de provider en de consument over een hoger bedrag. Maar nu de inflatie uitkomt op tussen de 6 en 10 procent, zijn er toch meer klanten die het hogere bedrag niet willen betalen. De Autoriteit Consument & Markt, de toezichthouder op de telefoniemarkt, krijgt dan ook veel belletjes en vragen of de prijsverhoging zomaar kan.
Er is wel een uitzondering voor de consumenten die nog geen telefoonabonnement hebben, of van wie het abonnement binnenkort verlengd kan worden. De telecomproviders hanteren dan de oude prijzen van voor de inflatie. Om die reden kan het verstandig zijn om het telefoonabonnement te verlengen en te kiezen voor een maandelijks of eenjarig telefoniecontract. Als je je contract al hebt uitgediend en dus mag wisselen naar een andere provider, is het mogelijk om te profiteren van een lagere telefonieprijs zonder inflatiecorrecties.
Concurrentie speelt grote rol
De reden waarom trouwe klanten de rekening van de inflatie betalen, heeft te maken met concurrentie. De telecomproviders doen er alles aan om nieuwe klanten te overtuigen om bij hen een contract af te sluiten. Daarom kiezen de providers ervoor om niet alle prijzen te verhogen, maar alleen de prijzen van bestaande abonnementen. Wel waarschuwen experts dat inflatie niet als smoes wordt gebruikt om zomaar de prijzen van telefonieabonnementen fors duurder te maken. De telecomproviders hebben daadwerkelijk te maken gekregen met toenemende kosten als gevolg van de inflatie. Om het telefonienetwerk te kunnen gebruiken, wordt er veel energie gebruikt. Het afgelopen jaar werd energie fors duurder als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Daardoor liepen de prijzen flink op.
De telecomproviders beloofden daarop om zoveel mogelijk van de stijgende kosten zelf op te vangen, maar dat lukt niet helemaal. Zo zeggen de providers er niet aan te kinnen ontkomen dat een deel van de kosten wordt doorberekend aan de vaste klanten. Dat is volgens de providers ook eerlijk, omdat dat juist de doelgroep is voor wie de kosten worden gemaakt. Ook de kosten van het onderhoud en verbeteren van het netwerk stijgen, bijvoorbeeld als gevolg van loonstijgingen. Onder meer providers als T-Mobile hebben daarmee te maken. Dat bedrijf hanteerde een flinke inflatiecorrectie van maar liefst 8 procent.
Wat kun je zelf doen tegen de hogere prijzen?
Als consument kun je zelf maar weinig doen tegen de hogere prijzen van de telecomproviders. De aanbieders staan in hun recht om een inflatiecorrectie toe te passen. Dat is zo afgesproken in de algemene voorwaarden. Vrijwel alle providers schrijven dat een inflatiecorrectie nooit de reden kan zijn voor het opzeggen van telecomcontracten. De Consumentenbond benadrukt bovendien ook dat het de providers toegestaan is om de prijzen te verhogen. De telecomproviders volgens daarbij de geldende regels.
De grote providers mogen daarom altijd een inflatiecorrectie doorvoeren. Dat de telefonierekening daardoor dit jaar veel hoger uitvalt, is niet te wijten aan de telecomproviders, maar door de prijsstijgingen in het algemeen. Het zijn overigens niet alleen T-Mobile, KPN en Vodafone die de inflatiecorrectie doorberekenen. Ook kleinere providers zoals Simpel, Simyo, Hollandsnieuwe en Ben hebben hun klanten kenbaar gemaakt dat de prijzen van telefonie binnenkort fors omhoog gaan. Het recht om prijzen door te berekenen staat in de algemene voorwaarden. Daarmee ga je automatisch akkoord als je een contract afsluit.
Kortere looptijd interessante keuze
Volgens de ACM is er wel een manier om als consument een zo laag mogelijke telefoonrekening te vinden. Dat kan door de markt in de gaten te houden en te kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Door te kiezen voor abonnementen met een korte looptijd is het mogelijk om over te stappen of te verlengen als de provider toch weer een flinke inflatiecorrectie doorvoert. Er zijn slechts een handjevol aanbieders die geen inflatiecorrectie toepassen.